06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Eén van de meest effectieve manieren om van een corporate story een goed verhaal te maken, is de introductie van een hoofdfiguur. In storytelling-termen noemen we zo’n personage dan de held van het verhaal. Het schrijven over personages is nou eenmaal veel leuker dan het schrijven over droge feiten en bovendien blijven heldendaden hangen. Hoe verschillend verhalen ook zijn, er zijn een paar grondpatronen. De vorm van de elementen kan enorm verschillen en ze komen niet altijd allemaal voor. Maar over het algemeen volgen ze deze patronen.

  • Missie

Als iemand iets wil, heb je meteen een verhaal. Een prins wil een draak doden en een politieagent wil een moord oplossen. Journalist Teun van der Keuken van Tony’s Chocolonely wilde bijvoorbeeld slaafvrije chocola. Het mooie van een missie is dat je je meteen gaat afvragen of het slaagt of niet.

  • Weerstand

Om een verhaal spannend te maken, zorg je ervoor dat de held moeilijkheden ondervindt. Weerstand kan van buiten komen. De held kan pech hebben of omstandigheden kunnen tegen zitten. De drakendoder verdwaalt in het bos. Weerstand is evengoed een mooie mogelijkheid om de spanning een beetje op te voeren. Wat te denken van een politieagent die een moord wil oplossen maar hevig twijfelt aan zijn speurderskwaliteiten of Teun van der Keuken die weerstand ondervond van de chocoladeproducenten.

  • Hulp

Voor het goede gevoel en voor de voortgang van het verhaal is het goed om helpers in te zetten. Superman en Lois Lane, Batman en Robin. En een mooi voorbeeld vind je in het Chocolonely-verhaal: wanneer de rechtszaak niet ontvankelijk wordt verklaard omdat er geen getuigen zijn, vindt Teun van der Keuken in Ivoorkust vier jongens die als slaaf op een cacaoplantage werkten. Zij helpen hem door een getuigenverklaring af te leggen. Daarmee moet de rechter de zaak weer in behandeling nemen en komt het uiteindelijk tot een uitspraak.

  • Keerpunt

Verhalen draaien altijd om een verandering. Aan het eind is er iets dat er eerder niet was. Hét moment dat leidt tot die verandering is het keerpunt.

  • Resultaat

Een verhaal heeft een einde. Als het goed is ben je als bedrijf nog steeds actief. Toch kun je het verhaal van je held uitstekend afronden. Is de missie geslaagd? Is datgene wat de oprichter van het bedrijf voor ogen had gelukt?

Wie is de held?

De held is veelal de oprichter van een bedrijf. Dat is in de tekst onder de knop ‘Over ons’ op een website ook vaak logisch. Met de oprichter begon het verhaal van het bedrijf immers. Maar je kunt ook anders kiezen. Het is denkbaar om het verhaal vanuit het perspectief van een klant te beschrijven: iemand zit met een probleem waarvoor de organisatie een oplossing biedt. Of de moestuin van een restaurant dat alleen maar eigen gekweekte producten op de menukaart heeft staan, kan de held zijn van het bedrijf. Je kunt zelfs fictieve personages opvoeren.

Dus kijk nog eens goed naar je corporate story en wie is eigenlijk jullie held?