06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Regelmatig worden er evenementen georganiseerd om een merk te laden. Dit soort events worden Brand Events genoemd. Eventmarketing richt zich op het ontwikkelen, verdiepen en uitbouwen van een (merk) relatie met één of meer doelgroepen, waarbij het event of de serie events als marketingcommunicatie-instrument wordt ingezet en waarbij emotie en beleving samenkomen.

Je kunt verschillende typen eventmarketing onderscheiden:

1. Eigen events

  • Brand-events: dat zijn merkeigen events. Deze worden georganiseerd vanuit het merk daarnaast wordt het vaak georganiseerd om een specifieke doelgroep te bereiken.
  • Brand venues: dat zijn events op merklocaties. Dit zijn gecreëerde merkontmoetingsplaatsen. Ze bieden bedrijven mogelijkheden om een merk krachtig neer te zetten op de markt.
  • Relaties events: die maken het mogelijk dat diverse partijen elkaar ontmoeten in een andere context.
  • Interne events: zijn er om de band van het personeel met het merk te vergroten om zo op langere termijn betere resultaten te behalen vanuit het idee dat het personeel de basis is voor het verkoopsucces.

2. Aansluiten bij een bestaand event

  • Sponsored events: houdt in dat er een wisselwerking is tussen de sponsor en het event. Een sponsor levert geld, goederen of diensten. In ruil hiervoor krijgt de sponsor meer naamsbekendheid door middel van de zichtbaarheid van de merknaam tijdens het evenement.
  • Side events: is een afgebakend onderdeel binnen een bestaand event waarbij de aanbieder niet verantwoordelijk is voor de hele organisatie. Het side event lift zo mee op het imago van het evenement.
  • Ambush marketing: is een slimme manier om in te haken op een ander event zonder het te organiseren of te sponsoren. Events die hiervoor geschikt zijn, zijn onder andere de Olympische Spelen en het EK/WK voetbal.

De marketingmix

Het event is in de marketingmix weergegeven als een van de communicatie-instrumenten, naast sponsoring, marketing-pr, reclame, winkelcommunicatie en direct marketing. Bij eventmarketing is het evenement het middelpunt dat vervolgens door diverse communicatiemiddelen en kanalen ondersteund gaat worden. Het event kun je zien als een product van je bedrijf. De middelen en kanalen geven kracht om het event te vergroten. Deze middelen worden ingezet tijdens de drie verschillende fases van een event.

Pre –exposurefase: dit is de fase voorafgaand aan het event. De middelen die je tijdens deze fase voornamelijk inzet zijn advertenties, billboards en social media.

Directexposurefase: het event zelf. Welke middelen zet je tijdens het event in? Hierbij kan je denken aan: banners, social media en bijvoorbeeld het programmaboekje.

Postexposurefase: dit is de fase na het event. Hoe zorg je als organisatie dat je contact houdt met de bezoekers? Je kan denken aan een goodiebag of de after movie.

Voordelen van eventmarketing

Deelname aan een event zet vaak aan tot kopen
Als een consument geïnteresseerd is in jouw product en het product ‘live’ ontmoet is deze sneller geneigd het product aan te schaffen. Het evenement moet de kans bieden om als eerste het product te kunnen uitproberen.

Het merk wordt positief beladen
De bezoekers van een event hebben na afloop een positievere houding (attitude) tegenover het merk of bedrijf wat leidt tot vaste klanten.

Events verslaan de traditionele media
Uit onderzoek blijkt dat consumenten een product of dienst beter begrijpen na een event. Dit in vergelijking tot dezelfde boodschap via televisie of print media.