06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Generatie Z zijn jongeren die 24 uur per dag en zeven dag per week online zijn. Ze delen alles met iedereen en zijn ontzettend handig met nieuwe media. Generatie Z zijn de jongeren die geboren zijn aan het einde van de vorige eeuw en zijn voor sommige bedrijven en merken lastig te bereiken. Hoe kun je deze generatie toch bereiken op een manier die hen aanspreekt? Waar voor oudere generaties traditionele marketing effectief is, is dat bij Generatie Z een ander verhaal. In het jaar 2020 zal 40 procent van de consumenten bestaan uit deze generatiegroep. Wil je deze groep bereiken? Dan dien je je marketing anders in te richten dan dat je wellicht gewend bent.

Laten we voor de zekerheid de belangrijkste karakteristieken van Gen Z  nog één keer op een rijtje zetten:

  • Ze zijn geboren tussen 1995-2010;
  • Ze hebben nooit een wereld zonder mobiele telefoons, internet of Google gekend;
  • Ze weten niet beter dan dat alles slechts een paar klikken van hen verwijderd is; van shoppen tot daten
  • Het gebruik van social media is voor hen vanzelfsprekend;
  • Gen Z heeft een flink wantrouwen jegens grote bedrijven en multinationals; uit onderzoek van de Britse krant The Guardian bleek dat slechts 6 procent van deze generatie denkt dat grote bedrijven en merken het juiste doen (tegenover 60 procent van de volwassenen);
  • Hun aandacht spanne is zeer kort ( ca. 8 seconden)

Beleven is beter dan hebben

Generatie Z is dus de generatie die letterlijk is opgegroeid met internet en nieuwe media. Onderzoek laat zien dat zij gemiddeld negen uur per dag spenderen aan verschillende media. Hun interesses gaan uit naar entertainment, nieuwe technologieën en sport. Hun ‘helden’ zijn met name vloggers en komedianten. Ze houden van grappige verhalen, maar wel kort en origineel. Trek hun aandacht met authentieke verhalen, events waar beleving het belangrijkste is en unieke acties en beloon hen voor hun inzet.

On-demand

Generatie Z is een generatie die is opgegroeid in een on-demand wereld met oneindige keuzes. Dit werkt door op hun verwachtingen over reclame: waar Generatie X en Y de voorkeur geeft aan meer informatie over een merk, voelen zij zich meer aangetrokken tot advertenties die mogelijkheden bieden tot co-creatie. Gezien hun scepsis ten opzichte van reclame, is branded content aantrekkelijker voor Generatie Z. Formats zoals branded events en de inzet van beroemdheden scoren wereldwijd allemaal hoger bij deze groep dan bij oudere consumenten.

Zelf invloed uitoefenen

Hoe denkt de generatie Z over de wereld van events, festivals, congressen, beurzen en concerten? ‘Klein is het nieuwe groot’ ‘Een groot deel van de discotheken hebben al de deuren gesloten, omdat het concept ‘massa’ niet meer werkt. Festivals waar je moet wachten in rijen, zijn ook kansloos. Maak wachten via fun tot een beleving. De generatie Z wil ook graag invloed op de sfeer, de activiteiten en de beleving van een festival. Zoals bijvoorbeeld festivals als Lowlands en Down The Rabbit Hole. Zij hebben hetzelfde wat Ben & Jerry’s en Red Bull hebben: karakter. Zorg dus dat je als bedrijf een doel hebt. Dat begint met de vraag: waarom ben je het bedrijf ooit begonnen? Blijf dicht bij jezelf.

Vertel het echte verhaal!

Dit is een generatie die bullshit al van mijlenver kan ruiken. Vrijwel iedereen leest graag mooie verhalen. We worden bijna allemaal wel geraakt door een lief filmpje met kinderen of dieren. Maar doe dit alleen als het bij je core business past en echt iets zegt over jouw bedrijf, producten of dienst. Doordat Gen Z is opgegroeid met een constante overdosis aan informatie, zijn zij de eerste generatie die een soort filter heeft ontwikkeld tegen onzin en overbodige informatie. Dit sterke filter heeft voor een meer dan gezond wantrouwen jegens grote merken en bedrijven gezorgd.

Werk samen met een influencer

Een influencer is iemand met een zekere mate van invloed, omdat hij of zij bijvoorbeeld vanuit een passie of voorliefde over een bepaald onderwerp blogt. Een influencer heeft vrijwel altijd een zekere vorm van autoriteit binnen dit thema, om welke reden dan ook, en heeft daardoor een flink bereik bij een relevante doelgroep. En laat de kern van deze zaak hem net in die relevante doelgroep zitten! Daar zitten de Gen Z’ers die jij met jouw bedrijf wilt aanspreken.
1 + 1 is dan heel snel twee en met de inzet van een influencer kun je hun achterban niet alleen snel bereiken, ze krijgen het ook te horen van iemand waar ze graag naar luisteren. Bedenk wel; ook hier gaat nog steeds op dat als de boodschap niet strookt met de belevingswereld en ideeën van de Gen Z-mensen, je influencer er waarschijnlijk net zo min aan wilt meewerken. Je eigen normen en waarden verloochenen voor een zak geld is iets waar Gen Z niet echt positief tegenover staat.