06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Toen Instagram een jaar geleden hun nieuwe tool Stories introduceerde waren veel mensen sceptisch hierover. Want het leek wel erg veel op Snapchat. En gaat het bij Instagram juist niet vooral om mooie beelden, in plaats van de snelle content met leuke filters?

Nu we verder zijn, is Stories van Instragram een flink aantal functies rijker en blijkt het zeker goed te werken voor het delen van verhalen.

Geneer meer traffic

Voor merken en bedrijven wordt Stories steeds interessanter. Er kunnen url’s worden toegevoegd aan updates. Via Stories worden volgers dus direct doorgezet naar een ander online medium, waarop je bijvoorbeeld aankopen kunt doen of een video kunt bekijken.
De traffic naar je website neemt hierdoor gigantisch toe. Daarnaast is het ‘live’ video’s streamen toegevoegd, wat de behoefte van volgers om te participeren in de video sterk laat toenemen. We willen erbij zijn en onze mening kunnen geven.

De content mengen met content van je vrienden

Wat deze tool interessant maakt, is dat de content gemakkelijk mengt met de content van ‘gewone’ vrienden. Overigens komen de Stories van deze bewuste vrienden altijd vooraan te staan, maar als je lekker doortikt, komen ze vanzelf langs jouw verhaal. Jouw content bevindt zich daarmee in de ‘Community of Interest‘ van jouw doelgroep, waardoor dit natuurlijk aanvoelt. En dat voelt goed. Voor zowel merk als Insta-consument.

Storytelling

Voor een merk is Stories ontzettend geschikt voor het integreren van storytelling–elementen. Maar is dit wel zo en waarom zou het überhaupt relevant zijn om online verhalen te delen?
Een goed verhaal ís persoonlijk en authentiek. Waarden waar met Stories handen en voeten aan kunnen worden gegeven. Dikwijls zien we content voorbijkomen in de vorm van “kijkje achter de schermen” of een korte impressie van hoe het er op de werkvloer aan toegaat. Als bedrijf kan je op die manier je volgers mee nemen in jouw verhaal.

Verbinden van merk en mens

Merken verworden tot personen van vlees en bloed, personen waarmee we ons kunnen identificeren. In navolging hierop nodigt een goed verhaal uit tot participeren. Laat dat nu reuze simpel zijn bij Stories. En dat maakt de verbintenis met deze mensen en merken sterk. En is ‘verbinden’ niet de essentie van het vertellen van een verhaal?

Hoe start je een verhaal met Stories?

Het allerbelangrijkste in het vertellen van verhalen is: focus. Wie ben je, wat wil je jouw volgers daarover vertellen en hoe kunnen volgers dit plaatsen in een breder maatschappelijke context? Hoe kun je steeds een ander verhaal vertellen, met telkens diezelfde kernwaarde(n) als essentie en daarmee relevant zijn voor jouw volgers?
Het gaat om het vereenvoudigen van jouw kernboodschap. Keer op keer, steeds nét even anders. Houd vast aan je kernboodschap en vind deze steeds weer opnieuw uit. Denk na over de opbouw van een verhaal, wanneer je welke update publiceert (cliffhanger!) en wat uiteindelijk de kernboodschap van het verhaal is. Wees heel concreet in wat je wil doen en ga aan de slag met het visueel vormgeven van je verhaal.

Pak je kansen….

Instagram Stories heeft dus de tools in huis om elementen van storytelling te integreren in de content. Toch mist nog vaak een daadwerkelijke verhaallijn in de geplaatste Stories. Een verhaal met een begin, midden, einde. Met een doel, een cliffhanger en een duidelijke kernboodschap. Verhalen die beklijven, verbinden en nodigen uit tot participeren. Het blijft nog te vaak hangen bij het delen van hap-snap-content en rechtlijnige story behinds, om nieuwsgierige mensen in hun behoefte te voorzien. Waar blijven de verhalen die niet alleen over het merk zelf, maar juist over breder maatschappelijke onderwerpen gaan? Onderwerpen, waaraan een merk of bedrijf haar eigen betekenis geeft, voortkomend uit idealen en duidelijke kernwaarden. Verhalen die volgers laat nadenken over issues.
Pak dus deze kans!