06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Samenwerken met influencers is een uitstekende manier om het bereik van je merk te vergroten en een goede toevoeging aan je marketingstrategie. Door als bedrijf samen te werken met bloggers, vloggers en personen die op social media veel invloed hebben, bereik je nieuwe potentiële klanten op een informele en inspirerende manier. Lees verder om te ontdekken hoe je influencer marketing in kunt zetten voor jouw bedrijf!

Wat zijn influencers?

Een influencer is, zoals de naam al zegt, iemand die invloed uitoefent op andere personen. De moderne influencer maakt vooral gebruik van nieuwe (online) communicatiemiddelen, zoals sociale media, vlogs en blogs om zijn of haar ervaring/mening te delen. Ze zijn vaak nauw betrokken bij het onderwerp waar ze over schrijven. Datzelfde geldt ook voor hun volgers. Deze groep volgers hecht grote waarde aan de mening van de influencer. Het is voor hen belangrijk dat zij eerlijk zijn over producten waarover wordt geschreven. Met dit in het achterhoofd is het belangrijk dat de influencer zijn of haar invloed op een geloofwaardige en integere wijze uit. Authenticiteit is belangrijk om de groep volgers te kunnen waarborgen. Zij zijn dus de ambassadeur van jouw merk of organisatie.

Waarom influencers inzetten bij jouw marketingstrategie?

Ze hebben veel macht en een groot bereik. Wanneer zij een product onderschrijven, kan dit grote gevolgen hebben voor een merk of organisatie. Naast bereik zijn er meerdere redenen waarom het gebruiken van influencer marketing een goede toevoeging van de marketingstrategie is. Influencers worden als geloofwaardiger ervaren wanneer zij iets over jouw merk vertellen dan wanneer je dat zelf doet. Simpelweg omdat we een boodschap sneller geloven wanneer het door iemand anders (met meer invloed) wordt verteld. Laat jouw verhaal dus vertellen door deze beïnvloeders.

Influencer marketing is een fundamenteel onderdeel aan het worden bij het opbouwen van een relatie met de klant. Ze vertellen het verhaal van jouw merk op een authentieke manier, waarbij vertrouwen in de basis vormt voor de potentiële doelgroep. Het gebruik maken van influencers is geen doel op zich, maar onderdeel van een complete marketingstrategie. Het is hierbij natuurlijk essentieel dat je jouw doelgroep begrijpt, weet wie zij volgen en op welke kanalen zij actief zijn. Denk goed na waarom ze zouden bijdragen aan jouw doelstellingen. Wat wil je ermee bereiken en hoe denk je dat het bijdraagt aan de merkbeleving van jouw organisatie?

Zij vertellen jouw verhaal

Het opent voor bedrijven nieuwe deuren: influencers vertellen het verhaal van jouw merk op een authentieke manier en zorgen voor vertrouwen bij de doelgroep. Hierdoor voelen klanten zich gehoord en serieus genomen. Het vergroot de kans dat klanten vaker bij je terugkomen of dat je er zelfs een ambassadeur of fan bij hebt. De verwachting is dat influencers in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in het keuzeproces van de consument. Op dit moment geeft al 33% van de millennials aan gebruik te maken van blogs voordat zij een aankoop doen. Zij richten zich vooral op inhoud geschreven door beïnvloeders die ze vertrouwen. Daarbij zijn millennials merktrouw, 60% geeft aan dat ze vaak of altijd trouw zijn aan merken die ze op dit moment kopen. Hoe eerder een relatie en diepe verbondenheid wordt opgebouwd met de millennials, des te beter, omdat zij zullen blijven kopen als volwassenen.

Waar selecteer je influencers op?

Je hebt besloten dat je influencers gaat inzetten voor je marketing. Wat zijn je criteria voor de keuze van deze beïnvloeder?

  • De grootte van het netwerk of het bereik van de blogger moet je weten, maar is niet het belangrijkste.
  • Let op de relevantie van zowel de influencer zelf als de content die hij of zij produceert voor je merk.
  • Bekijk ook vooral wiens lezers of kijkers het meest interactie hebben met content. Die betrokkenheid zegt veel over de band tussen de blogger en lezer.

Op basis van deze criteria kun je een lijst maken met voor jouw merk of organisatie interessante influencers.

Denk dus niet dat dit alleen voor grote organisaties werkt. Zelfs voor een klein bedrijf kan dit van grote toegevoegde waarde zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een bekend persoon uit jouw branche of iemand die veel aanzien heeft in het dorp waar je bent gevestigd.