06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Evenementen worden door bedrijven steeds vaker ingezet om het bedrijf, het product of de dienst in contact te brengen met hun (potentiële) klanten. Live communicatie of eventmarketing kan zeer effectief zijn als communicatiemiddel.

Wat is eventmarketing?

Als je bij Google het woord ‘eventmarketing’ intypt levert het al snel veel hits op. Opvallend daarbij is de grote diversiteit van begrippen en beschrijvingen: events organiseren, de boodschap creatief vertalen naar een thema of programma, emotie en beleving etc.etc.
De beste definitie die wij kunnen vinden is: “Een evenement is een gebeurtenis of activiteit die wordt georganiseerd met als doel een bepaalde doelgroep “live” of online te entertainen, informeren of een bepaalde beleving te laten ondergaan ten einde een vooraf bepaalde doelstelling te realiseren”.

Live is life

In de strijd om aandacht van de doelgroep, kiezen steeds meer bedrijven voor niet-traditionele communicatiemiddelen. Hierbij gaat het om kennis delen en een goede merkbeleving creëren voor jouw doelgroep. Dit verklaart waarom live communicatie een belangrijke plaats gekregen heeft binnen de nieuwe marketing. Events kunnen worden ingezet als belangrijk onderdeel van het marketing- en communicatiebeleid voor bedrijven, producten en diensten. Het bedrijf zet het event strategisch in als middel om doelen te bereiken. Het is van belang dat de boodschap die je wilt communiceren goed overkomt, daarom is het belangrijk dat je vooraf duidelijke en meetbare doelstellingen formuleert.

Wat is de strategie achter jouw event?

Live communicatie is erg breed en het uitgangspunt van verschillende strategieën. Een event kan worden georganiseerd vanuit:

  • Relatiemarketingstrategie: het opbouwen, behouden en verdiepen van relaties;
  • Marketingcommunicatiestrategie: het beïnvloeden van kennis, houding en gedrag van de bezoeker;
  • Externe branding strategie: het beïnvloeden, creëren of veranderen van associaties die een bezoeker bij een organisatie heeft;
  • Interne branding strategie: het beïnvloeden, creëren of veranderen van associaties bij de medewerker om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten en de klant beleving te optimaliseren;

7 goede redenen om events in te zetten

  • Deelname aan een event zet vaak aan tot kopen
    Als een consument geïnteresseerd is in jouw product en het product ‘live’ ontmoet is deze sneller geneigd het product aan te schaffen. Het evenement moet de kans bieden om als eerste het product te kunnen uitproberen.
  • Events verslaan de traditionele media
    Uit onderzoek blijkt dat consumenten een product of dienst beter begrijpen na een event. Dit in vergelijking tot dezelfde boodschap via televisie of print media.
  • Het merk wordt positief beladen
    De bezoekers van een event hebben na afloop een positievere houding (attitude) tegenover het merk of bedrijf.
  • Prikkelen van zintuigen
    Er is maar één marketingkanaal waarbij alle zintuigen geprikkeld kunnen worden… En dat zijn events!
  • De beleving van de bezoeker
    De nieuwe generatie, o.a. de selfie-generatie willen beleving in combinatie van netwerk en relevantie. De kracht van events: combinatie van live en online kunnen deze wens invullen.
  • Het nieuwe zakelijke event
    Tegenwoordig is een zakelijke event niet alleen meer een locatie, mensen bij elkaar brengen, boodschap overbrengen, lekker eten, muziek en weer naar huis. De concepten zijn flink versterkt, maar de kracht zit juist in de doorontwikkeling waarbij promoties, fieldmarketing (persoonlijke interactie) en alle andere vormen van live strategisch worden inzet.
  • Een hoofdrol in alle ontwikkelingen op marketinggebied
    Iedere activatie, ieder evenement vertelt het verhaal live, gericht op alle zintuigen van de bezoeker. Wil je over een onderwerp meer weten? Wat dan? Zoek de juiste spreker erbij, of versterk op een andere manier de content. Klant centraal zetten, interactie, awareness, beleving, merklading etc.