06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

De Sint is weer in het land, dus het is weer tijd voor alle marketeers om hier volop hun campagnes op af te stemmen. Maar als je goed kijkt blijkt de Goedheiligman eigenlijk zelf ook best met zijn tijd mee te gaan.

Sint is een influencer

Coolblue heeft Pieter Zwart, Apple had Steve Jobs en Sinterklaas heeft… Sinterklaas. Uiteraard gaan er de wildste verhalen rond over hem, maar een feit is dat Sinterklaas nog steeds in staat is om tijdens de commercieel belangrijkste periode van het jaar de inhoud van het gesprek in het gezin te bepalen. Daarnaast is hij als geen ander in staat om zijn doelgroep in beweging te krijgen. Eén zinnetje (“Jullie mogen vanavond je schoentje zetten”) is genoeg om honderdduizenden kinderen hun schoen bij de open haard, achterdeur of radiator te laten zetten. Vaak inclusief tekening of een appel. En dat zonder complexe en dure campagnes. Dus wie is hier nou de beste influencer?

Sint doet aan storytelling

De basis van het succes is natuurlijk het Sinterklaasverhaal. De belangrijkste elementen: Sinterklaas, pieten, stoomboot, paard, cadeautjes, pepernoten, het Grote Boek en natuurlijk pakjesavond. Overal worden verhalen gemaakt en vertelt met deze vaste onderdelen: het Sinterklaasjournaal, de sinterklaashuizen, de intochten overal in het land: de verhalen zijn altijd anders, maar de onderdelen hetzelfde. Iedere keer is het weer spannend of alles gaat lukken op pakjesavond en altijd komt het gelukkig weer goed. De variatie zorgt ervoor dat het voor kinderen altijd nieuw en spannend voelt, de overeenkomsten zijn dat het bijdraagt aan de beleving van het merk. Het Sinterklaasverhaal verbindt mensen met elkaar en als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.

Sint doet aan digitalisering

De Sint heeft inmiddels de beschikking over het digitale verlanglijstje. Sints Cadeaumachine is een app waarmee kinderen speelgoed kunnen selecteren en direct op een digitaal verlanglijstje kunnen plaatsen. Ze kunnen daarbij scrollen door honderden cadeaus. De cadeaus die ze het liefst willen worden automatisch verzameld in een digitaal verlanglijstje dat gekoppeld is aan het account van de Sint.

De Sint leert van zijn klantcontact

Sinterklaas moedigt ons aan om te schrijven. Iedereen weet dat Sint ervan houdt om brieven te ontvangen – en uiteraard leest hij ze ook allemaal. Dat weten kinderen heel goed. En wat vraagt hij van ons? Niets anders dan een verlanglijstje.
Stel je voor dat jouw klanten het fijn vinden om je een lijst van hun wensen, behoeften en verlangens te sturen. Dat zou zeker helpen om ze beter te begrijpen en ze beter te kunnen bedienen

De Sint en Live Communicatie

Ieder jaar kijken we weer massaal uit naar de intocht van Sinterklaas. Of het nu op de televisie is of bij jou in het dorp. Als er iemand weet hoe dat werkt met evenementenmarketing, dan is het Sinterklaas wel.

Een evenement is een gebeurtenis of activiteit die wordt georganiseerd met als doel een bepaalde doelgroep “live” of online te entertainen, informeren of een bepaalde beleving te laten ondergaan ten einde een vooraf bepaalde doelstelling te realiseren”

Onze Goedheiligman is al jaren bezig om een relatie op te bouwen met zijn doelgroep. En door zijn jaarlijkse aanwezigheid in ons land, beïnvloedt hij duidelijk kennis, houding en gedrag van de Nederlanders.

Conclusie

Sinterklaas moet haast wel een marketeer zijn! Met zijn strategie, gebaseerd op een goed verhaal dat ondersteund wordt door influencers, is en blijft hij al jaren succesvol. Eigenlijk willen we allemaal net zo’n goede marketeer worden als de Sint. Sterker nog, alle mannen laten tegenwoordig zelfs hun baard staan en willen op hem lijken.

Wees zoals Sinterklaas en vier een fijne pakjesavond!