06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Wat is storytelling?

Storytelling is de vorm waarin mensen van nature communiceren. Verhalen zijn een krachtig en effectief communicatiemiddel om mensen te verbinden. Ook om abstracte zaken als visie, strategie en waarden te vertalen naar relevante doelgroepen.

Wat is corporate storytelling?

Corporate storytelling is een inspirerend communicatiemiddel dat mensen bij boodschappen betrekt en drempels wegneemt. Storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven. Meer commitment in de organisatie, ‘alle neuzen dezelfde kant op’, nieuwe passie in de organisatie, samenwerking bevorderen: corporate storytelling is zeer veelzijdig inzetbaar.

Corporate storytelling inspireert

Storytelling kan de bedrijfscultuur versterken of een organisatie door een veranderingsproject loodsen. Mensen hebben de behoefte om zich te vereenzelvigen met iets groters dan zijzelf en willen aan een concreet doel bijdragen. Medewerkers worden betrokken bij de kern en de toekomst van de organisatie, leggen zelf verbanden, brengen elementen in beeld, vertellen over hun persoonlijke belevenissen en hun connectie met het bedrijf en halen verhalen over memorabele momenten aan. Corporate storytelling zet een organisatie succesvol in beweging.

Waarom storytelling?

  • Het is de meest natuurlijke vorm van communicatie.
  • Feiten en cijfers informeren, storytelling laat medewerkers ervaren wat ze betekenen.
  • Het betrekt medewerkers in veranderprocessen.
  • Het is gericht op dialoog en interactiviteit en daardoor zeer effectief in community building.
  • Het is essentieel voor het menselijk leven. Het vertellen van verhalen is de manier waarop mensen betekenis aan hun bestaan geven, kennis doorgeven, gedrag leren en hun geschiedenis en toekomst begrijpen. Het dagelijks leven biedt ons allemaal de mogelijkheid om verhalenvertellers te zijn.
  • En het is de inspirerende kracht in het presenteren van onszelf en het verhaal van de organisatie.

Wat is de kracht van storytelling?

Ordening: een verhaal zorgt voor een ordening van gebeurtenissen en zet deze in een kader. Dat schept rust en overzicht en maakt het gemakkelijker voor mensen om zich mee te identificeren.
Beleving: verhalen richten zich niet alleen op de ratio maar ook op het gevoel. Mensen worden aangesproken en geraakt, het verhaal roept emoties op.
Verbinding: een verhaal verbindt mensen met elkaar. Als je samen een verhaal deelt, schept dat een band.
Betekenis: verhalen geven betekenis aan gebeurtenissen, vertellen het waarom erachter en geven redenen om nieuwe richting in te slaan.
Sturing: verhalen bieden mensen houvast en geven richting in onzekere tijden.

Simon Sinek

Ondernemers worden de laatste jaren bestookt met adviezen om hun ‘echte’ verhaal te vertellen. Het boek “Begin met het waarom” van marketinggoeroe Simon Sinek staat vaak binnen handbereik. Hij stelt dat een bedrijf als Apple pas succesvol werd – niet veel mensen weten meer dat dit bedrijf ooit langs de afgrond zeilde – nadat het begon te vertellen waaróm het iMac’s, iPhones en software maakte. In de optiek van Sinek denken de meeste ondernemers en bedrijven de verkeerde kant op door eerst aan hun klanten te vertellen wát ze doen en vervolgens pas hóe. Sinek stelt dat succesvolle ondernemers en bedrijven het net andersom doen en beginnen met het waarom.

Tips voor Storytelling

  • Maak je verhaal menselijk en persoonlijk
  • Probeer verder te kijken dan je succes. Je wordt juist sterker als je ook vertelt wat er misliep. Voeg een persoonlijke ervaring toe
  • Je kunt als ondernemer een hoop zelf doen door eigen media te maken. Gebruik sociale media als Facebook, Instagram of LinkedIn
  • Bedenk waarom je ooit bent gestart met je bedrijf. Wat was je drive? Wat is de “Why” van jouw organisatie. Dat is vaak een goed startpunt voor je verhaal
  • Zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie hetzelfde verhaal verteld
  • Maak je verhalen waar