06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Kernwaarden omvatten alles waar jij voor staat als bedrijf of als persoon. Iedereen heeft bepaalde basisprincipes. De kern waar het allemaal echt om gaat en wat maakt waarom je bent, zoals je bent. Bijzonder te noemen is dat we vaak deze kernwaarden uit het oog verliezen en we een leven leiden dat vaak tegenstrijdig is aan deze principes. Hoe komt dat eigenlijk? Hoe breng je de persoonlijke- en organisatie kernwaarden weer in overeenstemming met wat je doet, denkt en zegt?

Kernwaarden hebben we allemaal, maar wat zijn dat eigenlijk? Kernwaarden geven jou je imago. De basis van wat je belangrijk vindt in het leven of in jouw organisatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn; loyaal zijn, liefdevol leven, betrouwbaar, behulpzaam, innoverend etc. etc.

Kernwaarden en bedrijven

Bedrijven gebruiken kernwaarden vaak bewust in hun campagnes en marketinguitingen. Bijvoorbeeld dat ze innoverend zijn. In iedere uiting die ze doen leggen ze daar de nadruk op. Als die bedrijven dit echt waarmaken, dan vinden we ze geloofwaardig, omdat ze doen wat ze zeggen. Maar als blijkt dat ze helemaal niet zo innoverend zijn, dan heeft de consument geen vertrouwen meer in ze. Dus het is heel belangrijk om je kernwaarden waar te maken als bedrijf.

Kernwaarden en mensen

Eigenlijk geldt hetzelfde voor mensen. Als jij niet waarmaakt waar je voor staat, dan ben je niet meer geloofwaardig voor jezelf en voor anderen. Het kan je maken of breken. Je succes in het leven wordt medebepaald door jouw kernwaarden. Neem er eens de tijd voor en maak een lijst met kernwaarden waarvan jij DENKT dat het jouw kernwaarden zijn. Ga daarna eens goed en eerlijk na of je daadwerkelijk leeft of je bedrijf voert, volgens deze waarden.

Wat nou als het niet zo is?

Misschien is je kernwaarde wel te hoog gegrepen. Al is je ideaal nog zo prachtig, het is niets waard, als het niet waar gemaakt kan worden. Kijk eens eerlijk naar je lijst. Kijk objectief naar hoe je nu leeft of hoe de organisatie nu te werk gaat. Zorg ervoor dat er geen tegenstrijdigheid in zit. Als je zegt betrouwbaar te zijn, hou je daar dan ook aan. Omschrijf je kernwaarde als je eigen “handelsmerk”. Deze kernwaarden vertellen jouw verhaal. Dit is waar je voor staat en waarom je doet wat je doet.

Consequent blijven en doorzetten

Het kost tijd om de juiste kernwaarden te vinden. Dat is volkomen normaal! Doe het stap voor stap, maar blijf consequent. Als je merkt dat je ervan af gaat wijken, grijp op tijd in. Blijf vooral in beweging en laat zien waar je voor staat. Uiteindelijk help je daar jezelf nog het meest mee. Succes!