06 110 76 836 info@storievents.nl
Selecteer een pagina

Het Paasverhaal

Een Paashaas die overal gekleurde chocolade-eitjes verstopt en Jezus die uit de dood is opgestaan. Hoe logisch is deze combinatie? En waar komt het paasfeest überhaupt vandaan? We kennen natuurlijk het paasverhaal uit de Bijbel. Toch linkt de Paashaas op geen enkel vlak aan het christelijke geloof en is zijn herkomst eigenlijk best onbekend.

Wie is de Paashaas?

Eén van de meest gedane aannames is dat de Paashaas uit commerciële bedoelingen is ontstaan. Er schuilt echter meer achter. “Ondanks het feit dat er volop gespeculeerd wordt over waar het verhaal vandaan komt, zijn deskundigen het er met elkaar over eens dat het ‘paashaasverhaal’ gebaseerd is op een eeuwenoude Germaanse mythologie.

“Ostara, godin van de lente, speelt hierin de hoofdrol. Eén van de vele mythes gaat als volgt. Godin Ostara kwam, toen het hoog tijd was om ‘haar’ lente te luiden, een zwaargewond vogeltje tegen. Toen ze zich over het vogeltje bekommerde, voelde ze dat het leven al uit het beestje was. Om haar vriendje in leven te houden, veranderde godin Ostara het vogeltje in een haas. De haas gedroeg zich nog deels als een vogel, dus bleef hij eieren leggen.” Sommige ‘paasmythes’ vertellen een ander verhaal. Die zeggen dat de haas, als dank voor de redding, elk begin van de lente terugkeerde naar godin Ostara om eieren af te staan. Nog een leuk weetje: de Engelse benaming voor Pasen ‘easter’ en de Duitse versie ‘Ostern’ stammen dus af van het Latijnse Stara!

Geel als de kleur van Pasen

Geel, geel en nog eens geel. Als de lente eenmaal is aangebroken, zeker rond Pasen, duizelen we van de kleur geel. In winkels, producten, bloemen, de kuikentjes; je kan het zo geel niet bedenken. “Geel staat voor verschillende dingen rond Pasen. Onder andere voor de zon, die in de lente weer begint met schijnen, en de vele bloemen die volop in bloei staan. De échte ‘paasbloem’ is de gele narcis, die ook wel de paaslelie wordt genoemd.”

Maar waar komen die paaseitjes dan vandaan?

De paaseieren zijn een overblijfsel uit de vastentijd. Onze voorouders aten, op de valreep van winter en voorjaar, veertig dagen lang geen (of weinig) dierlijk voedsel: geen vlees, geen zuivel, geen eieren. Dat begon meteen na carnaval: nog één keer ‘feest vieren’ en dan een tijdje sober leven. Al die veertig dagen lang bleven de kippen uiteraard stug doorgaan met eieren leggen. Dat gaf een hele eiervoorraad, een berg waarin je dan, bij het paasontbijt, behoorlijk mee vooruit kon. Het is een praktische, agrarische geschiedenis, vermengd met lente, nieuw leven en vruchtbaarheid. Een nieuwe lente, een kakelvers ontbijt.

Het Paasontbijt

Zo slaan we de brug: van een haas die eieren legt, naar het Laatste Avondmaal en straks naar het paasontbijt. Het christelijke Paasfeest komt rechtstreeks voort uit het Joodse Pesachmaal. Joden vieren hun bevrijding uit Egypte met een maaltijd. De rondreizende prediker Jezus van Nazareth geeft, vlak voor zijn dood, een eigenzinnige, dramatische wending aan dit feestmaal. Hij wil méér dan alleen politieke vrijheid, zoals wij op 5 mei inmiddels meer willen dan enkel stilstaan bij de oorlog. Wij hebben het op 5 mei nu ook over discriminatie en slavernij. Jezus sprak, op de Joodse ‘Bevrijdingsdag’, over de totale vrijheid voor ieders ziel, waarin hij de mensen zou voorgaan door zelf te sterven, gevolgd door zijn opstanding. Zijn dood schiep nieuwe kansen, voor iedereen.

Vrolijk Pasen!